Sunday, September 30, 2012

Hidayah dari Allah SWT


Gambar: Hani Yahaya

Indahnya pemberian hidayah dari Allah SWT itu tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Indahnya pemberian hidayah dari Allah SWT itu hingga keindahannya hanya mampu dijelaskan dengan air mata. Sungguh, Allah itu Maha Indah. Segala puji-pujian hanya bagi Allah SWT.

Terlalu banyak yang ingin dikongsikan. Syukurlah dengan izin-Nya, dapat juga diri ini luangkan sedikit masa untuk menulis tentang kebesaran-Nya. Sejauh manapun kita tersasar dari landasan hidup, Allah SWT tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat pun. Sejauh manapun kita lalai hingga meninggalkan kewajipan kita sebagai hamba, Allah SWT tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat pun. Justeru, renungi diri kita masing-masing, bagaimanakah caranya kita tunjukkan rasa syukur kita terhadap Allah SWT? Peringatan ini ditujukan khas untuk diri ini terlebih dahulu. 

Dengan izin Allah SWT, semoga perkongsian ini dapat dijadikan renungan bersama.
Semoga Allah SWT mengampuni dosa-dosaku.

Suatu ketika dulu, aku pernah lalai. Terlalu rakus mengejar kejayaan dunia sehingga aku terlupa bahawa kejayaan akhirat itu juga penting. Aku ingat lagi bagaimana keadaanku ketika itu dan jika aku renungkan semula, rasa malu dan berdosa itu menghantui diriku. Sungguh, aku malu dengan keadaanku ketika itu. Aku malu mengenangkan betapa jahilnya aku. Betapa butanya aku sehingga gagal melihat bahawa adanya sebuah Cinta Agung yang terlalu menyintaiku. Terlalu menyintaiku sehingga didatangkan-Nya ujian berkali-kali agar aku lekas sedar dari kelalaianku. Maha Suci Allah. Sungguh, benarlah rahmat Allah itu mendahului kemurkaan-Nya.

Sekarang aku mulai sedar dari kelalaianku. Jika aku renungkan semula, betapa indahnya sentuhan hidayah Rabbku. Terlalu indah sehinggakan sedikit demi sedikit, aku mulai jatuh cinta kepada-Nya. Aku mulai belajar untuk menghambakan diriku pada-Nya. Aku mulai belajar untuk mengabdikan seluruh hidupku hanya pada-Nya. Tiada apa yang ingin kukejar melainkan keredhaan Allah SWT. Tiada apa yang ingin kukejar melainkan Syurga Firdaus-Nya, agar dapat kulihat dan dapat kuratapi keindahan wajah kekasih-Nya, Rasulullah SAW. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku. 
Semoga Allah SWT membuka pintu hati kita untuk menerima hidayah-Nya. Semoga suatu hari nanti aku dan kamu, yang sedang membaca perkongsian ini, dapat menjadi jiran tetangga di Jannah Al-Firdaus. Amin Ya Allah. Kepada yang sedang mencari-cari keberanian untuk berhijrah kearah yang lebih baik, yakinlah pada diri untuk berhijrah. Yakinlah pada rahmat dan kasih sayang Allah SWT untuk berhijrah. Jika kita korbankan sesuatu itu kerana Allah SWT, dengan izin-Nya, Dia akan mempermudahkan segalanya. Yakinlah pada Allah, yakinlah pada Allah, yakinlah pada Allah. Semoga Allah SWT memantapkan iman kalian dan imanku. Nasihat ini ditujukan buat diri ini terlebih dahulu. Masih banyak lagi yang perlu diperbaiki, dalaman dan luaran. Semoga Allah SWT mengampuni dosa-dosa kita.


“Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, kedua orang tuaku, adik-adikku, ahli keluargaku, guru-guruku, sahabat-sahabatku dan seluruh umat Islam. Kurniakanlah buat kami petunjuk hidayah-Mu. Janganlah Kau pesongkan hati kami sesudah Engkau memberikan hidayah kepada kami. Sesungguhnya, Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pengasih.”






3 comments: